Slechte dagen

Soms zit het allemaal even tegen. Je begint je dag met frisse moed en eindigt halverwege de middag op de bank, gefrustreerd dat het wéér niet lukte. Je agenda staat voor de hele week gevuld met leuke afspraken, maar je hebt gewoonweg geen energie en moet voor de zoveelste keer afzeggen.

Iedereen heeft wel eens een slechte dag, maar als je POTS hebt is de eerste alinea misschien wel pijnlijk herkenbaar. Je hebt enorm veel plannen en ideeen en raakt gefrustreerd dat het allemaal niet loopt zoals je graag zou willen. Als het voelt alsof het altijd tegenzit en je niet goed weet hoe je hiermee om moet gaan is deze blog voor jou. Hier volgen 5 dingen die je misschien kunnen helpen.

1. Je bent niet alleen.

Soms kan het al helpen door naar anderen uit te spreken hoe je je voelt en waar je moeite mee hebt. Of dit nou tegen je partner is, je vrienden, je familie of lotgenoten op Facebook, praten helpt. Soms is het gewoon fijn om te weten dat je niet alleen bent en is het fijn om samen met anderen te zoeken naar een oplossing of een manier waarop je beter met je frustratie om kunt gaan. Op de momenten dat je je eenzaam of down voelt kun je misschien wel met iemand chatten, skypen of een simpel spelletje doen.

2. Er is hulp

Als je het idee hebt dat je meer hulp nodig hebt in het omgaan met het ziek zijn kun je overwegen naar een medisch psycholoog te gaan. Een medisch psycholoog is vaak gekoppeld aan een ziekenhuis en is gespecialiseerd in het omgaan met een ziekte en alle emoties die daar bij komen kijken. Vind je het fijner om naar een reguliere psycholoog te gaan kan dat natuurlijk ook. Het hebben van een chronische ziekte is niet makkelijk en depressieve gevoelens komen dan ook vaak voor. Het is logisch dat je je rot voelt als je weer een tegenslag te verduren krijgt en je hoeft je hier ook niet voor te schamen.

3. Stel je doelen bij

Misschien kan het je ook helpen om je doelen bij te stellen. Er is niets zo frustrerend als een to-do lijst waarbij je nooit iets af kan strepen. Kan je niet de hele afwas doen, maar wel een paar glazen? Dan kan het helpen om dat als doel te stellen. Als je je doelen verkleint kun je vaker iets afstrepen van je to-do lijst, wat je motiveert en een productief gevoel geeft. Van frustratie omdat de afwas weer niet lukt ga je naar voldoening omdat je misschien wel drie keer je doelt hebt gehaald van een paar glazen. Soms is dat net het zetje dat je nodig hebt om tevreden te zijn met wat haalbaar is voor jou.

4. Stel prioriteiten

Wat geeft jou energie en maakt je blij? Het lijkt een makkelijke vraag, maar misschien kosten de dingen die jou blij maken opeens teveel energie en blijven alleen de noodzakelijke dingen maar over. Je doet alleen nog maar wat moet en bent daarna te uitgeput om nog met hobby’s bezig te zijn. Is dit het geval dan is het belangrijk om jezelf de bovenstaande vraag nogmaals te stellen. Zijn er ook dingen die je ook op een slechte dag zou kunnen doen, bijvoorbeeld lezen of films kijken? Zodra je dit gevonden hebt is het belangrijk om dit een prioriteit te maken. Zet jezelf op één en probeer elke dag of week iets te doen dat jou een mentale boost geeft om vooruit te kunnen. Zet ook dit op je to-do lijst, zodat je weer een extra doel haalt iedere week.

5. Begin opnieuw

Gaat het echt niet meer lukken om nog iets van je dag te maken? Plan dan een reset in. Probeer te accepteren dat het vandaag niet lukt en blijf niet hangen in het gevoel van falen en dat je nog van alles moet doen. Kruip op de bank of in bed en gun jezelf de rust die je nodig hebt, zodat je morgen weer een nieuwe poging kan wagen. Zo voorkom je dat je de tegenslag van vandaag meeneemt naar morgen. Probeer iets te vinden wat je op deze momenten kan doen en je vrolijk maakt. Misschien een lekker dutje doen, een boek lezen of luisteren naar fijne muziek. Eindig de dag met iets wat je een goed gevoel geeft, zodat je er de volgende dag weer wat positiever tegenaan kijkt en je weer met frisse moed aan je dag begint.

Hopelijk lukt het jou met deze tips toch het beste uit je dag te halen, zelfs als het af en toe tegenzit. Wat doe jij als je een slechte dag hebt? We horen het graag van je in de comments!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s